Co je kofein? | Káva a prémiový čaj | Vypij.cz
Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 7-15 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. O kávě
  4. Co je kofein?
18.11.2020
O kávě

Co je kofein?

Co je kofein?

Co je kofein

Kofein je alkaloid rostlinného původu. Rostlinné alkaloidy mají silné fyziologické účinky. Kofein stimuluje centrální nervový systém a srdeční činnost. Najdeme ho například v kávových zrnech, kakaových bobech a listech čajovníku. Poprvé ho objevil německý chemik Ferdinand Runge v roce 1819. Ten na podnět Johanna Wolfganga von Goethe, udělal chemický rozbor kávy, kde identifikoval kofein, který se mu podařilo extrahovat. 

Doba působení kofeinu

Účinky nastupují už 15 až 30 minut po požití a největších hodnot dosahují 45 až 60 minut po požití. Doba, za kterou začne účinkovat, souvisí s několika faktory. Záleží na tom v jaké formě kofein přijmeme. Například, když se napijeme coly, nástup účinků trvá kolem jedné hodiny. Kofein z horké kávy začíná účinkovat rychleji. U dosplělých vydrží účinky obvykle několik hodin (2 - 8 hodin) - záleží na věku, tělesné hmotnosti, zdraví jater, užívání léků, těhotenství.  

Účinky kofeinu

Příznivé účinky: oddaluje únavu tím, že stimuluje nervový systém, zlepšuje pozornost a koncentraci. Způsobuje rychlejší a jasnější myšlení a zlepšuje koordinaci pohybů. Díky jeho působení se vyplavuje adrenalin, díky němuž se zvýší krevní zásobování svalů, tím se zvyšuje aktivita organismu. Zvyšuje koncentraci dopaminu, což je látka způsobující vznik příjemných pocitů. 

Nepříznivé účinky: pokud máte vysoký krevní tlak buďte s konzumací kofeinu opatrní. Kofeint totiž zvyšuje krevní tlak a zrychluje srdeční tep. Také může způsobit krátkodobé problémy se spánkem. Zvyšuje produkci žaludečních kyselin. 

Bezpečná denní dávka kofeinu

European Food Safety Authority (EFSA) uvádí jako bezpečnou dávku kofeinu pro dospělého člověka 400 mg (5,7 mg/kg tělesné hmotnosti) denně, přičemž maximální jednorázová dávka nesmí přesáhnout 200 mg (3 mg/kg tělesné hmotnosti). Spánek dokáže ovlivnit i 100 mg (1,4 mg/kg tělesné hmotnosti) konzumované před spaním. Pro kojící a těhotné ženy uvádí EFSA bezpečnou denní dávku 200 mg. Zprávu EFSA naleznete zde (v angličtině).

Obsah kofeinu v kávě a čaji

V šálku kávy o velikosti 100 ml je obsaženo 30-100 mg kofeinu. V šálku čaje o velikosti 100 ml je obsaženo 20-40 mg

Závislost na kofeinu

Kofein je návykový. Může se stát, že při pravidelné konzumaci si tělo na kofein navykne. Nejedná se o těžkou formu závislosti, ale je pravda, že určité obtíže po vysazení kofeinu můžeme pociťovat. Pravděpodobně nás den nebo dva poté začne bolet hlava. Obtíže ale trvají pouze krátkou dobu - maximálně do týdne přejdou.

 

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit.

U objednávek nad 1.000,- Kč je doprava zdarma!

Používám techniku Photon Europe

 

Kde nás najdete

Puškinova 1138/5
500 02 Hradec Králové - Pražské Předměstí

Kontakty
VYPIJ.cz
Zdeněk Bezdíček
(Po-Pá, 7-15 hod.)
(C) 2020 VYPIJ.cz
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.